Direktlänk till inlägg 4 november 2014

Träning med Puma

Av Elin - 4 november 2014 21:30

Ikväll drog vi iväg och körde lite lydnadsträning med fokus på LK2
Vi har otroligt dålig koll på rutan och jag vet inte riktigt hur jag ska lära in den för att få det att fungera. Hon är svår Puma när det gäller saker som är ifrån mej. Dessutom är hon lite trög och hon är inte den som förknippar belöning med rätt utförd sak direkt utan provar det mesta utan att koppla haha
Så idag ställde vi upp rutan och till en början så stog jag nära och bara skickade henne rakt fram, när hon sprang in i rutan så klickade jag och belönade. Detta fungerade helt okej men när vi tog ett steg till bakåt så sprang hon mot rutan, vände om och backade in!!! haha Efter all freestyle träning så betyder allt backa för Puh ;)
Så jag la en leksak i rutan och körde bara skick in mot leksaken och det var verkligen inga problem. Rakt fram fort och rätt in verneda gång. Min tanke är lite nu i början bara att få upp intresse att springa ifrån mej och även få förståelse för att innan för dom där konerna så är det playtime!
 

Vi körde även lite med apporten och som vanligt körde vi inte några hela moment så vi tränade på upptag av apporten från marken, ingångar med den i munnen och givetvis inte tugga!
Och idag avr första gången som Puma höll apporten stadigt i munnen och gjorde en ingång rak! wwiihooo
Min snea brud var rak för en gångsskull :P

Vi körde även hoppet då vårat stora problem är att Puma hoppar rakt ut, sen springer hon till höger, backar tillbaka till mitten och sedan sätter sej.
Vi ställde hindret nära en vägg så hon inte skulle kunna vika av åt höger och det gav oss rakhet till 100%
Tänkte köra på det ett tag för att se om poletten trillar ner och hon bryter ovanan om att dra åt höger.

 

Lite vila var ju självklart inblandad också och Puh tycekr det är så tråkigt att ligga och vänta på att få göra nåt igen, men av erfarenhet så vet jag att hon måste pusta ut lite annars kommer det en massa slarv å skit så 5-10 min räcker nånstans i mitten för att hon ska hålla hela vägen :)
 
Trååååkigt matte ;)


Sen var vi kalra med lydanden för dagen och vi lekte lite med våra nya moment till freestylen, förra veckan la vi mycekt ofkus på att runda saker men då vi kört rutan idag ville jag inte göra nåt så hon kunde förvirras så idag körde vi på snurrar på sidorna och framför, runda ett ben åt gången växlande med åttan för att få stabilitet och att hon måste lyssna för att veta vad hon ska göra (har en tendens att bara köra på)
Och såpåbörjade vi back om dvs hon backar runt mej, och det var inte det lättaste med ett kylskåp till hund haha
Men mot slutet fick vi till två hela varv! Otroligt bra jobbat!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 7 juli 2015 21:15

Nu välkomnar vi 2015 med att åter ta upp bloggen så ni kan läsa om vad som händer i mitt och hundarnas liv :)Mycket har hänt på dessa 6 månader som bloggen har legat nere pga brist på tid och ork från min sida. Men nu är jag åter på G gällande allt s...

Av Elin - 7 juli 2015 12:43

Har bestämt mej för att börja blogga igen och kommer nu att skriva om lite vad som faller mej in! ...

Av Elin - 30 november 2014 11:00


I måndags började vi åter jobba och Fliin har funnit sej väl till rätta i firmabilen. Han har mest sovit hela dagarna och myser sött med Puma :) ...

Av Elin - 22 november 2014 18:38


Händelserik dag för Mr Fluff han har varit med ner till stan med brudarna och gått genom självöppnande skjutdörrar till genomgången till Åhléns, där han fick passera gummigaller och in på halt golv. Vi gick även på gallret ner till parkeringsgaraget ...

Av Elin - 17 november 2014 11:14


  Frukosten var mumma!Han vill gärna gå och byta mat med Tira men ger sej snabbt när man puttat bort honom några gånger. Puma som äter otroligt långsamt hade mat kvar när dom andra var klara tog uppfostran i egna händer när Fliin kom fram, ett dovt ...

Presentation


Elin Lilja

Puma

                LP1 HtM1 FS1
             RLDN RLDF RLDA
  Gentle Art Always on the run
American staffordshireterrier
2007-09-18
Conviction's Athlete
Amazing Light Jetset-Chloé
HD: B/C
ED: 1/1
Patella: 0/0
MH

Tävlar:
Lydnad Klass II
Freestyle Klass II
Heelwork to music Klass II
Rallylydnad Mästarklass

Tira

           Noster Mirabilis Uma
Prazsky Krysarik
2013-02-09
Deryl Simply Great
Betka
Patella: 0/0

Två Cert & BIR på utställning

Fliin

   Spinnrockens Mad About You

Australian Shepherd
2014-09-17
Faro Flox Eros
Sprinnrockens Hearty

Ett BIR
Två BIM
En BIS-5

Tränas för:
Bruks spår/sök
Lydnad
Freestyle
Agility


Ovido - Quiz & Flashcards