Direktlänk till inlägg 11 juli 2014

Stor & Liten

Av Elin - 11 juli 2014 11:26

Det har varit så fruktansvärt varmt sista dagarna att det ine har gått att göra nånting med hundarna förren sent sent på kvällen och eftersom jag jobbar fortfarande så har jag behövt gå och lägga mej = bara vila för doggsen. Vilket dom bara uppskattat då Puma knappt orkat gå runt kvarteret utan att lägga sej ner och flämta. Jag gillar sommaren men 32 grader i skuggan ja det är för varmt!
Dock tog vi en tripp ner till badet i Onsdags för att dom skulle få svalka sej lite och då hände nåt som jag läskigt nog funderade över hur jag skulle reagera på några dagar innan bara.
Vi kommer runt hörnet till det stället vi brukar vara på och ser två presoner med fyra hundar ute på en brygga. Jag vet vilka dessa är och vet att alla deras hundar inte är jättetrevliga när man möter dom, så stannar upp eftersom vi skulle behöva gå förbi dom och inväntar att dom ska se mej. Och nog fick dom syn på oss, två hundar var kopplade som tur var och två var lösa och så fort dom fick syn på oss så kom dom som två skott.
Jag kortade upp Puma vilket var min första tanke för att sedan känna Tira dra i koppelt (sån jävla tur att hon var kopplad!) och då kom jag på att va faan Liten är ju bara en mumsbit för dom två schäfrarna som kom så jag halade upp henne i kopplet och kastade upp henne i famnen. Carlan var med som tur var så han fick tag på den ena hunden som han kastade bort innan den ens hann fram och den andra fick sej en känga från mej och vek genast undan.
Nu gick allting bra och ägaren bad om ursäkt osv men just detta tänkte jag på några dagar innan... Hur ska jag bete mej när jag har med mej båda tjejerna och det kommer lösa hundar. Liten som sagt klarar ju ingenting, en tass fel så är hon död och då kan hundarna som kommer vara hur snälla som helst det kan ske av en olycka. En olycka som inte får hända men som händer.
Dock skedde allting så himla fort, vi han bara stanna så kom hundarna och jag hann knappt tänka. Och som sagt hade jag inte haft Tira kopplad så hade hon troligtvis stuckit iväg och då ena av hundarna som kom emot oss bara var 10 månader så hade han säkert dragit efter och då kunde det slutat ruggit illa.
Man tänker aldrig på det när man inte har en liten hund själv, jag har i alla fall inte gjort det tills jag skaffade Tii... nackdelen med så otroligt liten hund är ju att en som väger 5 kg är stor mot hennes 1,8 kg och även denna kan göra stor skada på henne, så i regel är alla hundar livsfara för henne....
Och alla säger ja men min hund är så snäll. Det är den säkert MEN det är så lätt att den tar i lite lite för hårt, lägger en tass fel eller råkar snubbla på Tii och då kan det vara kört.
Jag har mina hundar ihop jämt och går inte runt och är orolig att Puma ska råka skada Tira för det första vore det ohållbart och sedan vet jag till 200% att om det skulle hända nåt så skulle det verkligen inte vara med flit. Puma har bra koll på sej själv och bra koll på Tira men som sagt olyckor kan ske.

Dock blev jag rädd för första gången i onsdags att det skulle hända Tira nåt, jag kan ha hur bra koll på mina hundar som helst men så länge andra inte har det på sina och släpper dom och tror att dom har koll ja då är dom en fara...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 7 juli 2015 21:15

Nu välkomnar vi 2015 med att åter ta upp bloggen så ni kan läsa om vad som händer i mitt och hundarnas liv :)Mycket har hänt på dessa 6 månader som bloggen har legat nere pga brist på tid och ork från min sida. Men nu är jag åter på G gällande allt s...

Av Elin - 7 juli 2015 12:43

Har bestämt mej för att börja blogga igen och kommer nu att skriva om lite vad som faller mej in! ...

Av Elin - 30 november 2014 11:00


I måndags började vi åter jobba och Fliin har funnit sej väl till rätta i firmabilen. Han har mest sovit hela dagarna och myser sött med Puma :) ...

Av Elin - 22 november 2014 18:38


Händelserik dag för Mr Fluff han har varit med ner till stan med brudarna och gått genom självöppnande skjutdörrar till genomgången till Åhléns, där han fick passera gummigaller och in på halt golv. Vi gick även på gallret ner till parkeringsgaraget ...

Av Elin - 17 november 2014 11:14


  Frukosten var mumma!Han vill gärna gå och byta mat med Tira men ger sej snabbt när man puttat bort honom några gånger. Puma som äter otroligt långsamt hade mat kvar när dom andra var klara tog uppfostran i egna händer när Fliin kom fram, ett dovt ...

Presentation


Elin Lilja

Puma

                LP1 HtM1 FS1
             RLDN RLDF RLDA
  Gentle Art Always on the run
American staffordshireterrier
2007-09-18
Conviction's Athlete
Amazing Light Jetset-Chloé
HD: B/C
ED: 1/1
Patella: 0/0
MH

Tävlar:
Lydnad Klass II
Freestyle Klass II
Heelwork to music Klass II
Rallylydnad Mästarklass

Tira

           Noster Mirabilis Uma
Prazsky Krysarik
2013-02-09
Deryl Simply Great
Betka
Patella: 0/0

Två Cert & BIR på utställning

Fliin

   Spinnrockens Mad About You

Australian Shepherd
2014-09-17
Faro Flox Eros
Sprinnrockens Hearty

Ett BIR
Två BIM
En BIS-5

Tränas för:
Bruks spår/sök
Lydnad
Freestyle
Agility


Ovido - Quiz & Flashcards