Direktlänk till inlägg 11 november 2013

Världens grymmaste jycke!

Av Elin - 11 november 2013 20:30

Jag har faan världens bästa hund så är det bara!
Även om Fröken Puh ger mej gråa hår ibland och hon är varken världens bästa träningskompis eller en lätt hund att träna och motiver så känner jag bara efter ett träningspass som idag att jag aldrig någonsin vill ha någon annan eller nåt annat att träna med någonsin!

Min tanke var att koll av hur vi står till i lydnaden helt enkelt efter några fåtal träningspass det sista året så kände för att göra en genomgång av dom monenten som vi helt enkelt slutade med hösten 2012 för att se vad vi får börja om med och vad vi ska ändra på och vad som faktiskt eventuellt kunde tänkas sitta kvar.

Startade upp med ett frittfölj!
Då Puma alltid varit svår att få med sej och få att vakna till när vi ska iväg i starten så har jag under detta år lagt till med orden "Är du med nu kör vi" innan jag går iväg och detta tänder till henne så nu har jag åter fått fram henne i position även om det är lite för långt fram så tänkte jag hålla mej till det eftersom vi haft sånna problem med att hon halkat bakom. Vi kommer ändå aldrig bli en tiopoängare på detta moment så hellre en hund som trippar taggd framåt än en eftersläntrare!
Hon var med bra på höger svängarna, lite ouppmärksam på vänstersvängar i början (eftersom hon gick så långt fram så fanns det inte riktigt plats till mej) men det rättade till sej när vi körde detta igen lite senare.
Vi skippade alla halter och helt om då hon var för taggad för dessa helt enkelt bara som gjort för att misslyckas.
Mycket nöjd med hennes attityd och kontakten! Shit hon släppte mej bara nån millessekund.

Apporten
Vi körde på håll (LK1) Hon tuggar lika mycket som vanligt och vi ska försöka jobba lite på det men jag vet att det är ruggit svårt att få bort på henne. Antingen hålla och tugga eller så vägrar hon ta den så att ja vi får se hur vi gör.
Kastade och hon hämtade in den, bra fart ut och hon greppar fint, har tugg på tillbaka vägen.
Körde en kort sträcka framåt me apporten i munnen och körde även halter. Fungerade bra och när hon höll kontakt så var tugget mindre.
Tog även nårgra ingångar med apporten i munnen och dessa funkar okej, måste träna mera på att hon ska gå in mera raket, det blir lätt snett då hon har sån kontakt med mej när hon går in.

Rutan
Första gången vi kör rutan någon annanstans än hemma på gräsmattan. La som vanligt en leksak i rutan och skickade henne, upprepade 3 ggr och skickade henne sedan på kort kort håll in i rutan utan leksak och hon sprang in tvärvände och tog ett steg utanför rutan. Gav henne en sekund att tänka och då backade hon in innan för bandet! Jävligt nöjd! Hon påvisa att hon mindes att det är innan för rutan som gäller. 

Inkallning
Körde både ingångar och inkallningar och hennes ingångar är så mycket bättre än förra året, mycket rakare och snabbare. Men får vi får se om det var en engångsgrej eller om poletten trillat ner efter ett års vila ;)

LK2 Hoppet
Hon fick hoppa ut och sätt sej på andra sidan, hon är bra snabb på att försöka springa tillbaka runt hindret men efter att h börjat om två gånger så var hon bättre med så hon gick att stoppa på rätt sida...
Måste klura ut hur jag ska trän detta på ett bättre sätt än vad jag gjort för jag får inte till det och nu har jag ju chansen att verkligen börja om.

Givetvis lekte vi massa med så sor gå slalom mellan benen, åttan, komma/tvärtnita/backa (hon kommer i fullfart mot mej stannar på kommando och backar bakåt. Hon tycker det är svinkul) snurra osv

Agilityhinder finns nu även på plats så tog ett åttapinnarsslalom och lekt lite, vi har nog inte tränat agility på över två år (förutom haft tunnlarna som belöning) men hon mindes så himla bra och behövde inga handtecken utan bara rösten för att ta sej igenom det och det gick fort också, bruden min vad hon gör mej glad :D


Så det var min träningskväll det, fick ett enormt sug efter idag och Puma älskar att vara tillbaka som lydnadshund så nu jäklar ska vi ta oss iväg en gång i veckan och faktiskt träna. Det bästa är att Ida som jag var med där idag är lika kroppkraschad som jag så hon kan inte heller planera iförväg när hon kan träna och så, så vi är ett perfekt team. Vi bestämmer samma dag bara några timmar innan för det är då vi vet om vi är tillräckligt fräscha!
Perfekt!

Nä nu har jg skrivkramp!
Puss och god natt

 
Bjuder på några bilder från i vintras när vi hade kennelträff, Christine var där och fotade <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin - 7 juli 2015 21:15

Nu välkomnar vi 2015 med att åter ta upp bloggen så ni kan läsa om vad som händer i mitt och hundarnas liv :)Mycket har hänt på dessa 6 månader som bloggen har legat nere pga brist på tid och ork från min sida. Men nu är jag åter på G gällande allt s...

Av Elin - 7 juli 2015 12:43

Har bestämt mej för att börja blogga igen och kommer nu att skriva om lite vad som faller mej in! ...

Av Elin - 30 november 2014 11:00


I måndags började vi åter jobba och Fliin har funnit sej väl till rätta i firmabilen. Han har mest sovit hela dagarna och myser sött med Puma :) ...

Av Elin - 22 november 2014 18:38


Händelserik dag för Mr Fluff han har varit med ner till stan med brudarna och gått genom självöppnande skjutdörrar till genomgången till Åhléns, där han fick passera gummigaller och in på halt golv. Vi gick även på gallret ner till parkeringsgaraget ...

Av Elin - 17 november 2014 11:14


  Frukosten var mumma!Han vill gärna gå och byta mat med Tira men ger sej snabbt när man puttat bort honom några gånger. Puma som äter otroligt långsamt hade mat kvar när dom andra var klara tog uppfostran i egna händer när Fliin kom fram, ett dovt ...

Presentation


Elin Lilja

Puma

                LP1 HtM1 FS1
             RLDN RLDF RLDA
  Gentle Art Always on the run
American staffordshireterrier
2007-09-18
Conviction's Athlete
Amazing Light Jetset-Chloé
HD: B/C
ED: 1/1
Patella: 0/0
MH

Tävlar:
Lydnad Klass II
Freestyle Klass II
Heelwork to music Klass II
Rallylydnad Mästarklass

Tira

           Noster Mirabilis Uma
Prazsky Krysarik
2013-02-09
Deryl Simply Great
Betka
Patella: 0/0

Två Cert & BIR på utställning

Fliin

   Spinnrockens Mad About You

Australian Shepherd
2014-09-17
Faro Flox Eros
Sprinnrockens Hearty

Ett BIR
Två BIM
En BIS-5

Tränas för:
Bruks spår/sök
Lydnad
Freestyle
Agility


Ovido - Quiz & Flashcards